לקביעת פגישה

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    מינוי אפוטרופוס לבגיר עם צרכים מיוחדים

    כאשר ילד עם צרכים מיוחדים מגיע לגיל 18, האפוטרופסות הטבעית של הוריו פגה. ויש לפתוח בהליך  מינוי אפוטרופוס לילדכם, תוך הבטחת זכויותיו וצרכיו בעת המעבר לבגרות.

    אחריותו העיקרית של אפוטרופוס היא לנהל את ענייניו ולקבל החלטות בשם האדם שהאפוטרופוס התמנה להגן עליו. אפוטרופסות מספקת תמיכה וסיוע בתחומים שבהם לאדם עלול להיות קושי לקבל החלטות או לנהל את ענייניו באופן עצמאי.

    מי יכול להתמנות כאפוטרופוס לבגיר עם צרכים מיוחדים?

    אנשים שונים יכולים להיחשב כמועמדים לאפוטרופסות, כולל קרובי משפחה, מכרים, עורכי דין, נציגי האפוטרופוס הכללי ואפילו עמותות או תאגידים. בית המשפט מחליט בסופו של דבר מי ישמש כאפוטרופוס, תוך שמירה על טובתו של האדם עם הצרכים המיוחדים.

    תהליך הגשת הבקשה למינוי אפוטרופוס

    כדי למנות אפוטרופוס, יש להגיש לבית המשפט בקשה בכתב. בקשה זו צריכה לציין את הסיבות לבקשת האפוטרופסות ולכלול חוות דעת של איש מקצוע רפואי, כגון נוירולוג או פסיכיאטר, המתייחסת לשאלה האם האדם מסוגל לנהל את ענייניו ולהביע את רצונותיו.

    נוסף לחוות הדעת הרפואית, יש לצרף לבקשה את הסכמתם של כל בני המשפחה הגרעינית – הורים, אחים בוגרים וילדים מעל גיל 18. אם קרוב משפחה כלשהו אינו מסכים למינוי, יש להציג גם את התנגדותו.

    במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך לקיים דיון בבית המשפט. מקרים כאלה כוללים מצבים שבהם בני המשפחה הגרעינית אינם מסכימים פה אחד, כאשר בית המשפט סבור שהאפוטרופוס המוצע אינו מתאים, או כאשר ניתן לשמוע את האדם שלמענו מתמנה האפוטרופוס.

    עקרונות מנחים לבית המשפט בעת קביעת אפוטרופסות, בית המשפט שוקל שני עקרונות עיקריים. הראשון, עקרון ההכרחיות, הבוחן האם זכויותיו וצרכיו של האדם ייפגעו ללא מינוי אפוטרופוס.

    העיקרון השני הוא האמצעי הפחות מגביל, הבוחן האם ניתן להגן על זכויותיו של האדם באמצעים פחות מגבילים.

    חובות דיווח של האפוטרופוס שמונה

    לאחר שמונה אפוטרופוס, הוא נדרש להגיש לבית המשפט דו"ח ובו פירוט נכסיו של האדם. דיווח זה מבטיח שקיפות ואחריותיות, ומדגים שהאפוטרופוס פועל לטובת האדם שהוא מונה להגן עליו.

    סיכום

    מינוי אפוטרופוס לילד עם צרכים מיוחדים הוא צעד מכריע בהגנה על זכויותיו וצרכיו בעת המעבר שלו לבגרות. לצורך הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס מומלץ להיוועץ עם עו"ד שיוכל לסייע למשפחה בהליך למינוי אפוטרופוס.

    אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות

    אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות

    אם לרוב ילדים המגיעים לגיל 18 הופכים להיות אנשים עצמאיים והוריהם אינם נחשבים עוד אפוטרופוסים על פי החוק, ישנם אנשים אשר זקוקים לאפוטרופוס גם בחייהם כבוגרים. אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות נדרשת בסוגים שונים של מצבים. מצב אחד הוא כאשר מדובר על אדם בגיר בעל צרכים מיוחדים אשר אינו מסוגל לקבל החלטות ולנהל את ענייניו בעצמו. מצב אחר הוא כאשר אדם שכן טיפל בענייניו במשך שנים הפך מוגבל בכשירותו בשל מחלה. כשירותו של אדם לקבל החלטות יכולה לצוץ בעקבות הגעתו לגיל מבוגר והיווצרות מוגבלויות ככאלה ואחרות בשל כך.

    אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות- מי יכול להתמנות לאפוטרופוס?

    כאשר מדובר על אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות, בדומה לאפוטרופסות מסיבות אחרות, הממונה לאפוטרופוס צריך להיות אדם קרוב אל החסוי ככל האפשר. העדיפות היא לקרובי משפחה מדרגה ראשונה אך אם הם לא יכולים או מעוניינים יתכן שימונו קרובי משפחה  רחוקים יותר, חברים של המשפחה ומכרים. אם אף אדם קרוב אינו מגיש בקשה לכך, את התפקיד של אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות יכול למלא גם עורך דין, נציג האפוטרופסות הכללית או נציג מטעם אגודה או עמותה הקשורים למוגבלות החסוי בצורה כזאת או אחרת, בין אם אלו"ט כשמדובר על אדם עם אוטיזם, העמותה הישראלית לתסמונת דאון כשאותו אדם הוא עם תסמונת דאון וכו'.

    כיצד נעשה מינוי האפוטרופוס עבור אותו בגיר עם צרכים מיוחדים?

    כדי להתמנות לתפקיד, צריך המעוניין בכך להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה בה יצוינו פרטיו של האדם האמור להיות חסוי וסיבות מדוע אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות היא מוצדקת במקרה שלו. את הנימוק יש להצדיק גם בחוות דעת של נוירולוג, פסיכיאטר או איש מקצוע אחר מתחום הרפואה. יש גם לצרף את הסכמתם של בני משפחתו הגרעינית של האדם  ואם יש התנגדות יש לצרף גם אותה. העניין יכול להיות נדון בבית המשפט כאשר יש התנגדות בן משפחה, ספק לגבי המועמד לתפקיד האפוטרופוס או כאשר החסוי יכול להביע את עצמו ואת דעתו למרות הצורך באפוטרופוס. תפקיד אפוטרופסות לבוגרים עם מוגבלויות אינו קל וכולל עמידה בדרישות מצד האפוטרופוס,. לכן מומלץ לו להתייעץ עם עורך דין שילווה את המהלך.

    עו"ד מיה סגל ויסהוז בעלת ניסיון רב בטיפול בכל הקשור לאפוטרופסות כולל לבגירים עם צרכים מיוחדים, ומלווה משפחות רבות בנושא מורכב זה. מוזמנים ליצור קשר.

    אפוטרופס לבוגרים עם מוגבלויות

      עוד בנושא

      מינוי אפוטרופוס
      להמשך קריאה
      מסמך הבעת רצון
      להמשך קריאה
      תומך בקבלת החלטות
      להמשך קריאה
      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן